Vähä Katekismus

kirjoittanut Martti Luther

Päivittäiset rukoukset

Päivittäiset rukoukset

Miten perheenisän on opetettava väkeään siunaamaan itsensä aamuin illoin

Noustessasi aamulla vuoteesta siunaa itsesi pyhällä ristinmerkillä ja lausu:

Isän Jumalan ja Pojan ja Pyhän Hengen haltuun. Aamen.

Sen jälkeen lue joko polviltasi tai seisaaltasi uskontunnustus ja Isä meidän -rukous. Jos haluat, lausu vielä seuraava pieni rukous:

Minä kiitän sinua, taivaallinen Isäni, rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta, että olet viime yönä varjellut minut kaikesta vahingosta ja vaarasta. Pyydän sinua: varjele minua myös alkavana päivänä synnistä ja kaikesta pahasta, että tekoni ja koko elämäni olisivat mielesi mukaiset. Minä annan itseni, ruumiini, sieluni ja kaikkeni, sinun käsiisi. Pyhä enkelisi olkoon minun kanssani, ettei paha vihollinen saisi minussa mitään valtaa. Aamen.

Laulettuasi sitten ehkä vielä hartaudeksesi virren, esimerkiksi kymmenestä käskystä, mene iloisin mielin töihisi.

Illalla maata mennessäsi siunaa itsesi pyhällä ristinmerkillä ja lausu:

Isän Jumalan ja Pojan ja Pyhän Hengen haltuun. Aamen.

Sen jälkeen lue joko polviltasi tai seisaaltasi uskontunnustus ja Isä meidän -rukous. Jos haluat, lausu vielä seuraava pieni rukous:

Minä kiitän sinua, taivaallinen Isäni, rakkaan Poikasi Jeesuksen Kristuksen kautta, että olet kuluneena päivänä minua armollisesti varjellut. Pyydän sinua: anna anteeksi kaikki syntini, joilla olen vääryyttä tehnyt, ja varjele minua armollisesti tulevana yönä. Minä annan itseni, ruumiini, sieluni ja kaikkeni, sinun käsiisi. Pyhä enkelisi olkoon minun kanssani, ettei paha vihollinen saisi minussa mitään valtaa. Aamen.

Sitten nopeasti ja iloisin mielin levolle.

Miten perheenisän on opetettava väkeään lausumaan ruokasiunaukset ja kiitokset

Siunaus

Lasten ja palvelusväen tulee asettua kädet ristissä ja hyvää järjestystä noudattaen pöydän ääreen sekä lausua:

Kaikkien silmät vartioitsevat sinua, Herra, ja sinä annat heille heidän ruokansa ajallaan. Sinä avaat kätesi ja ravitset suosiollasi kaikki, jotka elävät. (Ps. 145: 15-16)

Jumalan suosio merkitsee tässä runsasta ravintoa kaikille eläville olennoille, niin että ne voivat iloita siitä ja olla hyvällä mielin. Väärä huoli ja ahneus ovat tällaisen suosion esteenä.

Sitten luetaan Isä meidän ja seuraava rukous:

Herra Jumala, taivaallinen Isä, siunaa meidät ja nämä sinun lahjasi, jotka suuressa hyvyydessäsi annat meille nautittavaksi, Jeesuksen Kristuksen, Herramme kautta. Aamen.

Kiitos

Aterian päätyttyä tulee kaikkien samoin hyvää järjestystä noudattaen ja kädet ristissä lausua:

Kiittäkää Herraa, sillä hän on hyvä, sillä hänen armonsa pysyy iankaikkisesti. Hän antaa ruuan kaikille, jotka elävät, kaarneenkin pojille, kun ne hänen puoleensa huutavat. Hänelle ei kelpaa hevosen voima eikä hän mielisty miehen jalkojen nopeuteen. Herra mielistyy niihin, jotka häntä pelkäävät, jotka panevat toivonsa hänen armoonsa. (Ps. 136:1, 25; 147:9-11)

Sitten luetaan Isä meidän ja seuraava rukous:

Me kiitämme sinua, Herra Jumala ja Isä, kaikista hyvistä teoistasi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme kautta, sinua, joka elät ja hallitset iankaikkisesti. Aamen.